Microsoft je dnes bezpochyby jednou z technologicky nejvyspělejších společností na světě, která investuje obrovské částky do vývoje řešení pro firemní řízení: neustále zdokonaluje jich funkcionalitu a přizpůsobuje aplikace současným podmínkám podnikání.
Všechny tyto procesy jsou doprovázeny rozsáhlým rebrandingem softwarových produktů, které zákazníci často nemají čas sledovat, a proto se nabízí otázka: „Co je to Dynamics 365 for Finance and Operations (Microsoft Dynamics 365 Finance, Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management) a co má společného s Dynamics AX?“ Ačkoli odpověď je poměrně jednoduchá: Dynamics 365 for Finance and Operations je název nejnovější verze ERP systému Dynamics AX.
Dále se budeme podrobněji věnovat tomu, jak rebranding této řady probíhal, a přiblížíme Vám, které aplikace jsou nyní součástí produktové řady Dynamics 365.
Dynamics AX (Axapta) je software pro firemní řízení od společnosti Microsoft (první verze byla vydána v roce 1998 pod názvem IBM Axapta). Jedná se o ERP systém, který obsahoval správu procesů, jako je – finanční řízení, skladová logistika, řízení výroby, řízení zásob, projektové řízení, řízení služeb, řízení lidských zdrojů, CRM (řízení prodeje a marketingu), obchodní analytiku a jiné.
Předpona „Dynamics“ se objevila v roce 2006, kdy byla vydána další verze Dynamics AX 4.0. Za zmínku stojí, že řada řešení Dynamics se jako celek skládala ze tří produktů: Dynamics NAV, Dynamics AX a Dynamics CRM.
V listopadu 2016 provedla společnost Microsoft rozsáhlou rebrandingovou změnu sady Dynamics, při níž spojila všechny stávající aplikace, které by mohly být užitečné pro firemní řízení (nejen řešení ERP a CRM), do jedné produktové řady pod společným názvem Dynamics 365.
Některé produkty byly přitom přejmenovány. Například: nejnovější verze Microsoft Dynamics AX se nyní jmenuje – Dynamics 365 for Finance and Operations, Dynamics CRM je nyní Dynamics 365 Customer Engagement a Dynamics NAV se proměnil do Dynamics 365 Business Central.
Některá funkcionalita těchto softwarových produktů byla postupem času vyjmuta do samostatných aplikací. Zákazníci, kteří používají Dynamics 365, mají tak možnost využívat pouze funkcionalitu, kterou aktuálně potřebují. Následně můžou funkcionalitu v případě potřeby rozšířit o další řešení Dynamics 365, která jsou vzájemně snadno integrovatelná.
Současný soubor řešení Dynamics 365 se dnes skládá z řady aplikací:
- Řízení financí – Microsoft Dynamics 365 Finance
- Řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce a provozu – Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management
- Řízení prodeje – Microsoft Dynamics 365 Sales (Sales Professional, Relationship Sales)
- Řízení marketingu – Microsoft Dynamics 365 Marketing
- Správa služeb a vztahů se zákazníky – Microsoft Dynamics 365 Field Service a Microsoft Dynamics 365 Customer Service
- Řízení lidských zdrojů – Microsoft Dynamics 365 Lidské zdroje
- Portálová řešení – Microsoft Power Apps Portals
a řady dalších aplikací (zdroj viz. https://dynamics.microsoft.com/cz-cz/).
Kromě toho, ERP systém Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations, který se skládá ze tří klíčových aplikací – Microsoft Dynamics 365 Finance, Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management a Dynamics 365 Project Operations, je možné bezproblémově integrovat s celou řadou řešení od společnosti Microsoft, jako jsou například: Office 365, nebo SharePoint a jinými. Vzájemná integrace tak dává firmám, které aktivně využívají produkty společnosti Microsoft, k dispozici ucelenou a flexibilní infrastrukturu, která umožňuje efektivní týmovou spolupráci a celkové optimální firemní řízení.