Celosvětová krize způsobená globální pandemií vyvolala řadu otázek souvisejících nejen s potřebou rychlého vytvoření vzdálených pracovních míst, ale také se schopností co nejdříve optimalizovat zdroje, přesměrovat je na plnění jiných úkolů a cílů s vysokou prioritou a přizpůsobovat všechny obchodní procesy novým podmínkám, které vyžaduje současná situace na trhu. Čas byl a zůstává nejcennějším zdrojem v moderní ekonomice.
Podívejme se na to, jak implementace cloud řešení: Microsoft Dynamics 365 Finance&Operations, může ušetřit čas a peníze.
Hlavní výhody cloud ERP (Dynamics 365 Finance&Operations nebo Dynamics 365 Business Central) jsou následující:
– Snížení nákladů na vytvoření technické infrastruktury a její údržbu.
On-premise verze moderních ERP systémů vyžadují značné počáteční finanční investice do hardware, jeho konfiguraci a další údržby (System requirements for on-premises deployments – Finance & Operations | Dynamics 365 | Microsoft Docs). Cloud ERP v ničem nezaostává za on-premise řešením co do výkonu a funkcionality a k tomu, abyste mohli aplikaci začít používat, vám stačí zakoupit si minimální licenční balíček.
– Rychlé a snadné spuštění.
Spuštění ERP v cloudu nevyžaduje speciální technické znalosti a netrvá v průměru déle než jeden den, zatím co k nasazení on-premise ERP je nutné zapojit specialisty (systémové administrátory), kterým konfigurace on-premise serverů a instalace všeho potřebného doplňkového software zabere cca týden, případně i více.
– Jednoduché nastavení a vysoká úroveň zabezpečení přístupu oprávněných uživatelů do systému.
K práci s Dynamics 365 Finance&Operations, nebo Dynamics 365 Business Central potřebuje uživatel pouze přístup k internetu a internetový prohlížeč.
Pro organizaci práce uživatelů s on-premise řešením ERP je nutné zapojit specialisty, kteří vytvoří a nakonfigurují speciální infrastrukturu, která musí být chráněna před možnými neoprávněnými zásahy třetích stran.
– Nepřetržitý přístup uživatelů k systému.
Bez jakéhokoliv dalšího úsilí a finančních investic mohou uživatelé pracovat s cloud ERP systémy nepřetržitě, odkudkoli na světě, na jakémkoli zařízení a platformě (Windows, Android, iOS).
– Flexibilita licenční politiky a snadná správa systému
Při používání cloud ERP systémů platí společnost pouze za počet aktivních uživatelů. Poskytovatel cloudu spravuje virtuální stroje, na kterých je systém ERP umístěn. V případě nárůstu aktivních uživatelů a databáze, poskytovatel cloud řešení rychle navýší potřebnou kapacitu serverů pro virtuální stroje, na kterých je ERP systém nainstalován, přičemž to nijak neovlivní licenční poplatky za užíváni ERP.
– Minimální náklady na správu systému (pravidelné aktualizace, zálohování, optimalizace databáze atd.).
Všechny tyto úkoly plně přebírá poskytovatel cloud ERP řešení (společnost Microsoft) a náklady na tyto služby jsou plně hrazeny z ceny za licence. Nejsou zde žádné další poplatky. V případě on-premise ERP veškerá správa systému padá na bedra samotného uživatele.
Jinak nejsou mezi verzemi on-premise a cloud téměř žádné rozdíly. Postup implementace cloud a on-premise ERP je stejný: sběr požadavků a popis návrhu obchodních procesů, nastavení prototypu, nahrání základních dat (masterdata), otevřených zůstatků a poté spuštění systému do ostrého provozu.
Nicméně i přes zjevné výhody cloud ERP řešení je k nim řada firem stále skeptická. Obávají se především ztráty kontroly nad firmou v důsledku toho, že veškeré informace o ní nebudou uloženy „poblíž“ (na lokálních serverech), ale někde daleko. Panují obavy, že informace „v cloudu“ jsou nedostatečně chráněny nebo předávány třetím stranám bez vědomí majitele.
Porovnáme-li úroveň ochrany, kterou poskytují moderní datová centra – (We Live in the Cloud | Microsoft Story Labs), s nástroji, které používá průměrná firma, tak o výsledku srovnání nás přesvědčí hlavně neuspokojivé statistiky pádů lokálních serverů v důsledku virových útoků nebo technických poruch.
Podle mě, přístup ke cloud službám, velmi připomíná vývoj přijímání bezhotovostních plateb, bez nichž si dnes moderní svět nelze představit. Přestože bezhotovostní platby mají více než stoletou historii, i dnes je v některých regionech míra tolerance vůči této metodě stále poměrně nízká a stále existují lidé, kteří dávají přednost hotovosti a své úspory si nechávají doma „pod matrací“.
Ideální řešení zřejmě neexistuje a také cloud ERP systémy, včetně Microsoft Dynamics 365 Finance&Operations, Microsoft Dynamics 365 Business Central, mají určitou nevýhodu – nutnost mít k dispozici spolehlivý přístup k internetu. Odborníci však stále poukazují na to, že výhody a použitelnost cloud řešení převažují nad možnými nedostatky a riziky.
Svět už nikdy nebude jako dřív! Schopnost rychle reagovat na výzvy a snadno provádět změny ve všech oblastech podnikání: od organizační struktury a strategii až po obchodní procesy a komunikaci. Respektive je nutností umět se rychle přizpůsobit novým výzvám trhu, a to je to, co odlišuje lídra trhu od firem, které stále něco dohání.
Pro všechny dotazy týkající se implementace projektů ERP mě prosím kontaktujte přímo nebo zanechte dotaz na našich webových stránkách innoware.com
Kateryna Mamonova
Partner společnosti Innoware